Структура держави і
суспільства в
Стародавньому Єгипті
(розробка уроку зі
всесвітньої історії у 6 класі)
Учитель –
Коваль Наталія Арсентіївна
Мета:розглянути процес утворення держави у Стародавньому
Єгипті, охарактеризувати владу і суспільство; вчити учнів працювати з картою,
розвивати вміння виділяти з матеріалу факти для характеристики населення, вчити
описувати ілюстрації, виправляти помилки; виховувати інтерес до історії.
Хід уроку
І. Організаційний
момент
ІІ. Актуалізація
опорних знань учнів
1.
Що
таке держава?
2.
Чим
держава відрізняється від країни?
3.
Як і
чому, на вашу думку, утворюються держави?
ІІІ. Вивчення нового
матеріалу
1.
Об’єднання
Єгипту
2.
Організація
влади
3.
Єгипетське
суспільство
4.
Будівництво
пірамід
Розповідь учителя і робота з картою (с.47) і презентацією.
Важка праця в умовах спекотного
клімату й щорічних розливів Нілу потребувала великих зусиль тисяч єгиптян. Поступово племінні вожді об’єднали під своєю владою окремі частини
Єгипту. Це призвело до виникнення невеликих держав - номів на чолі з номархами, які очолювали
військо, були верховними жерцями, керували будівництвом дамб і каналів. Номи
воювали між собою, найсильніші перетворювалися на царства. До кінця ІV тис. до н. е. лишилося тільки два великих царства-
Північне – у Нижньому Єгипті та Південне – у Верхньому Єгипті.
Близько 3000р. до н. е. цар
Верхнього Єгипту Міна об’єднав обидва царства. Столицею було місто Мемфіс.
На чолі держави стояв цар –
фараон. Імені фараона ніколи не називали, а звали його Пер-О («Великий дім»).
Грецькою це звучало як фараон.
Робота з ілюстрацією «Урочиста поява фараона» (с. 48)
-
Як
ставилися єгиптяни до фараона?
Робота зі схемою (учні переглядають презентацію і вибудовують схему, даючи
характеристику всіх верств населення)
Влада
Фараон
Жерці Візир,
вельможі, номархи, чиновники
Армія
Населення
Селяни
Ремісники
Раби
Робота з підручником.
Єгипетське суспільство (с.49)
Завдання: описати
верстви населення Стародавнього Єгипту
Розповідь учителя
Піраміди – величезні кам’яні споруди, гробниці
фараонів Стародавнього Єгипту.
Будівництво. Жерці обирали місце і
окреслювали основу за сторонами світу. Проводили спеціальний ритуал. Збирали
людей, посилали в кар’єр, де готувалися блоки. Потім йшли на будівельний
майданчик. В середньому на ньому працювало 25 тис. людей. Піднімали 30-тонні
блоки на висоту понад 140 метрів.
Піраміди – гробниці для фараонів. Душа
людини житиме доти, доки вона матиме куди повернутися.
Муміфікація.
Піраміда Джосера.
Піраміда Хеопса. Великий Сфінкс.
ІV.Підсумки
та висновки
Завдання 1
Вибрати і
аргументувати причини виникнення держави
1.Захист від іноземців
2.Веління богів
3.Іригаційні роботи
4.Виступи рабів
5. Підкорення общинників
6. Розвиток культури
7.Велике будівництво
8. Природні умови
Завдання 2
Проведення
міні-квесту за матеріалом теми
V. Домашнє завдання: параграф 11
Особливості розвитку
Дворіччя
(Розробка відкритого уроку зі всесвітньої
історії у 6класі)
Учитель – Коваль Наталія Арсентіївна
Мета уроку:розглянути природно – географічні умови розвитку
Дворіччя, охарактеризувати спосіб життя жителів та утворення перших
міст-держав, визначити особливості розвитку Вавилонської держави за часів
правління Хаммурапі; вчити учнів працювати з картою, підручником,
термінологією, розвивати логічне мислення, вміння робити висновки та
узагальнення; виховувати повагу до історії, повагу до законів.
Хід уроку
1. Організаційний момент
2. Актуалізація опорних знань учнів
Як впливають природно-географічні умови на спосіб життя населення?
3.Вивчення нового матеріалу
1. Географічне положення та природа Дворіччя
2.Спосіб життя населення Дворіччя в
ІІІ – ІІ тис. до н. е.
3. Піднесення Вавилона за часів Хаммурапі
Робота з картою (с.66)
-
Тигр
і Євфрат, що беруть початок з Кавказу
-
Перська
затока
-
Месопотамія
Зробити припущення: Як природні
умови впливали на спосіб життя населення?
Порівняти
припущення з текстом підручника (п.1, с. 66 – 67)
Коротке порівняння Єгипту і Дворіччя
Розповідь учителя
Шумери і аккадці, що заселили Дворіччя,
створили держави Шумер і Аккад . Вони обєдналися в Шумеро – Аккадське царство.
Основні заняття – землеробство і
скотарство. Винайшли плуг.
Основне плодове дерево – фінікова пальма.
Глина – основний матеріал.
Клинопис.
Шумери та аккадці заснували багато
міст-держав. Кожне з них мало свої закони, органи управління і військо. У
центрі – головний храм – зик урат.
Робота з підручником (с. 69)
Який вигляд мало місто-держава?
Розповідь учителя
Міста воювали між собою. На Дворіччя
напали племена амореїв, які заснували Вавилон. Найбільшої могутності держава
досягає у ІІ тис. до н. е. за царя Хаммурапі, який правив у 1792 – 1750рр. до
н.е.
Записати в зошити:
Правління Хаммурапі:
-
Розширив
територію;
-
Поділив
на області;
-
Скасував
борги бідняків;
-
Створив
митну службу;
-
Будував
канали;
-
Заборонив
продаж землі за борги;
-
Контролював
торгівлю;
-
Створив
писані закони.
Ім’я Хаммурапі уславилося саме завдяки писаним законам
Робота з документом
Завдання: ознайомитися з документом і визначити, які з положень можна
застосовувати сьогодні, а які – ні.
Презентація (робота з
презентацією)
4. Підсумки та висновки
5. Домашнє завдання: опрацювати параграф
Немає коментарів:
Дописати коментар